Ronald Rolheiser: Törsten – kristen spiritualitet för vår tids pilgrimer, med förord av Peter Halldorf. Förlag: Libris (2002). Libris är ett bokförlag
som till 60 procent ägs av Evangeliska frikyrkan, 25 procent av Svenska
Baptistsamfundet och 15 procent av Dagengruppen. Utgivningen av katolska författare
är rätt så stor på detta förlaget och man undrar varför? Är den
egna samfundsteologin så andefattig så att man måste gå till den katolska
kyrkan för att hitta böcker man kan ge ut eller är ledningen på Libris
så starkt influerade själva av katolskt tänkande? Peter Halldorf är som
vanligt behjälplig med att ge boken ett formellt godkännande i
pingstsammanhang. Men boken har också rekommenderats till teologistuderande av Svenska Missionskyrkans teolog Runar Eldebo. Ronald
Rolheiser (RR) är präst och teolog i Katolska kyrkan och ledare för
Oblatmissionärerna (OMI). Törsten
är en bok som enligt Peter Halldorf i förordet vill ge en modern andlig
vägledning och som är utmärkt introduktion för nybörjare som vill
mogna som människa och kristen. Halldorf skriver: ”Den kristne tror att
det finns en väg till Gud – genom Jesus Kristus – men att det finns
tusen vägar till Kristus.” Och Halldorf pekar i det sammanhanget på en
mångfald andliga miljöer som finns inom katolsk tradition och hur olika
andliga discipliner har utvecklats i klostermiljöer. Halldorf nämner förstås
i det sammanhanget inget om den mysticism eller ockultism som också detta
lett fram till. Halldorf rekommenderar att bokens innehåll tillämpas
varsamt, gärna teskedsvis (!!!). Jag vill därför ge några teskedar från innehållet i boken. Första delen av
boken handlar om hur man kanaliserar eros, om vad vi gör med elden
i det inre, den är vår spiritualitet, vår andlighet. Spiritualitet är
det som vi gör med vår längtan. Den har sina rötter i eros i oss och
beror av hur vi utformar och disciplinerar detta eros. RR hänvisar, inte
till vad Bibeln säger om den själsliga och köttsliga människan, men
till vad den store spanske mystikern Johannes av korset skriver i sin
skildring av själens resa: ”I nattens dunkla timma, tärd av den kärlek
som ej blir förbrunnen…”. Och RR skriver vidare: ”För honom är
det en ivrig längtan, eros, som blir startpunkten för det andliga livet,
och enligt honom är det spiritualiteten som bestämmer hur vi hanterar
detta eros.” RR beskriver också
Moder Teresa som en erotiskt laddad kvinna, ett helgon som kan kanalisera
sitt starka eros, sin energi, på ett kreativt livgivande sätt. Själen
är det som ger liv, inuti den finns elden, eros, den livskraft som driver
oss. Själen är enligt RR (sidan 26) inte en skepnad som flyter omkring någonstans
i det inre och som får fläckar när vi syndar och som skiljs från
kroppen när vi dör och flyger iväg för att dömas av Gud. Istället är
det eros som är själen och som ger energi. Att förlora sin själ
handlar, enligt RR, inte om evig fördömelse, utan att gå upp i
limningen, att falla isär. ”Man kan alltså säga att själen har en
kaosprincip och en ordningsprincip och att dess hälsa är beroende av att
det råder jämvikt mellan dem.” (sidan 28). Det resonemanget påminner
om yin och yang principen. RR fascineras också av att studera olika berättelser
om själens ursprung och om hur den flyttar in i kroppen inom andra
kulturer som den japanska, den fornnordiska och den judiska traditionen där
han menar att man kan hitta vackra legender som upphöjer själen. Jag
tycker att detta är ett bedrövligt resonemang riktat till en nybörjare
i tron och varför instämmer Halldorf till att detta ska intas
teskedsvis? RR skriver att antiken
och medeltidens folk hade rätt när de trodde att inte bara människan
har en själ och en spiritualitet, utan att allt levande, planeter,
insekter och också djur har en själ. Är RR animist? Har djuren ett
andligt liv? Gud har skapat människan som sin avbild och till att råda
över allt annat levande. Grekiskan har fyra ord för kärlek: eros (den
sexuella kärleken), stergo (trohet, lojalitet i ett närstående
sammanhang), phileo (ömsesidig vänskap) och agape (Guds utgivande kärlek,
broderkärlek). RR har helt fastnat i eros-kärleken. Bibeln nämner
endast phileo och agape i sitt språkbruk. RR menar att vi alla är
ett med resten av naturen och framhåller den katolske tänkaren Pierre
Teilhard de Chardin (sidan 30) som en gång definierade människan som en
evolution som blivit medveten om sig själv. Detta är inte kristen
teologi. Vidare i boken ställer han frågan om vilka som är vår tids
demoner? Och han räknar upp tre saker (sidan 35 f.) som han sedan
analyserar: 1. Naivitet beträffande
den andliga energins väsende. Men det är inte vad
bibeln kallar demoner. Istället citerar han C G Jung och hans
psykologiserande förklaringar om erotik och sexualitet. Depression är
att stå utan kontakt med den djupa energikällan och övermod är att
vara oförmögen att styra den. Spiritualitet handlar
enligt RR om att finna de andliga övningar genom vilka man får
tillgång till denna energi och kan hantera den (sidan 40). RR framför
tanken att paranoid kristendom ibland vill tro att det finns en medveten
konspiration mot de rätta värderingarna, kyrkorna och kristen
spiritualitet. Men då har han verkligen förbigått att djävulen och
hans demoner konspirerar medvetet mot sanna andliga värderingar och det sanna
andliga livet. Istället tuggar RR i
boken på med att god andlighet handlar om att kanalisera eros (i den
erotiska andliga elden inom oss) på ett bra sätt. Och han använder sig
av en judisk-kristen legend där trolldom används (sidan 51-52) för att
belysa sina tankar, men äkta judisk-kristen tradition använder sig inte
av kabbalistisk trolldom för sina förklaringar. I den andra delen
av boken resonerar han omkring pluralismen inom kyrkan och samhället.
Uppenbarelser av Maria räknar han t ex upp som en sekundär sanning.
Detta är trots allt en osanning därför att Maria har aldrig uppenbarat
sig annat än i den katolska ockultismen. De fyra pelare han räknar upp
som grunden för en kristen spiritualitet 1. personligt böneliv
och personlig moral Tredje delen
handlar om inkarnationens grundfaktorer. Här börjar han med ett par
sanningar som att det Jesus önskar av oss är inte beundran utan efterföljelse
och att underkasta sig Jesus måste vara det centrala för kristen
spiritualitet, men sedan kommer frågetecknen man måste ställa på löpande
band. Ord som mysterium och mysteriet är katolska begrepp och inte
evangeliska termer. Och när han skriver att ”inkarnationen pågår
fortfarande och är lika verklig och radikalt fysisk som när Jesus från
Nasaret rent kroppsligt vandrade Palestinas smutsiga vägar” så måste
man fråga sig, vad menar han egentligen? Ja, det är förstås eukaristin
han menar och att kyrkan är Kristi kropp i ett fysiologiskt sätt, inte något
som representerar Kristus, utan något som är Kristus. I de troendes
gemenskap och i nattvarden får Gud fortfarande hud och kan konkret ses,
vidröras, luktas, höras och smakas! Men de katolska sakramenten leder
till ett mekaniskt handlande, en ritualism som är främmande för
nytestamentlig kristendom. Helt fel har RR när
han hävdar att om någon närstående dör och den personen står utanför
kyrkans lära och moral och har vänt tron ryggen, så kan vår kärlek
och förlåtelse binda den människan vid Kristi kropp och återlösa den
döde från helvetet! Den döde kan alltså inte gå förlorad på grund
av att den kärlek och förlåtelse vi ger dem får de också från Gud, därför
att Gud är inkarnerad i alla dem som är sant troende (sidan 104-105). Peter Halldorf, hur kan du skriva ett
positivt förord om något sådant eller är detta också din teologi? Och RR fortsätter: ”Gud har bokstavligen gett oss makten att förhindra att andra kommer till helvetet.” Så är det inte. David bad istället: "Utrannsaka mig, Gud, och känn mitt hjärta, pröva mig och känn mina tankar. Se till om jag är på en olycksväg och led mig på den eviga vägen." (Ps 139:23-24). Och Petrus skriver: ”Och om den rättfärdige med knapp nöd blir frälst, vad blir det då av den ogudaktige och syndaren?" (1 Pet 4:18) RR tror att man
kan ha kontakt med de döda. Våra närmaste lever där de alltid har
levt, och det är där vi finner dem. ”Om din moster var sprudlande och
älskade familjemiddagar med huset fyllt av skratt möter du henne när du
är sprudlande, bjuder till familjemiddag och har huset fyllt av skratt.
Vilket svammel av en präst! Fjärde och sista
delen handlar om spiritualiteten och kyrkan. Enligt RR är motsatsen
till att vara katolsk, att vara fundamentalist. Spiritualiteten i kyrkan
menar han ska ha en bred lojalitet och vidöppen famn, oavsett ras,
ideologi, kön, språk eller bakgrund. Den viktiga regeln är att leva rättfärdigt
och han pekar på att Jesus gör utövandet av rättvisa till själva
kriteriet för frälsning (Matt. 25:31-46). ”Han (Jesus) till och med
identifierar gudsnärvaron med de fattiga. Om du vill finna Gud, sök då
bland de fattiga. Omvänt, han säger oss att det är oerhört farligt,
andligt och psykologiskt sett, att vara rik och privilegierad” (sidan
193). Detta är inte kriteriet för frälsning. Om vi äger allt (all rättvisa)
men inte har Jesus så går vi förlorade, vi blir inte frälsta av våra
egna gärningar hur goda de än är. Fredsarbetet och icke våld
betonar RR också som den enda möjliga grunden för en ny världsordning
med rättvisa och fred, medan Bibeln säger att den dagen kommer inte förrän
Satan är bunden och Jesus själv upprättar fridsriket på jorden. Återigen kommer han
också in på begreppen eros och sexualiteten och försöker ge en kristen
definition av sexualiteten. Här ett exempel han ger att fundera över från
sidan 218: ”När du föreställer dig Gud som just har skapat världen,
eller just sett Jesus döpas i Jordan, titta ner på detta och säga:
’Det är gott. Detta är min glädje!’ ser du sexualiteten i full
blom.” Som råd för
vandringen ger RR rådet: Var en mystiker. En mystiker blir man när tron
övergår i en djup, personlig troshandling, en överlåtelse och RR ger rådet
till den icke troende: ”Om du inte tror på Gud och värdet av kristen bön,
öva då någon form av aktiv imagination eller meditation, så att du på
det sättet kommer i kontakt med den kung och drottning som finns i ditt
inre, för bara bönen kan ge själen en botten.” RR avslutar denna boken
som aldrig borde ha getts ut på svenska med följande orden:
”Den symfonin, som alltid är synlig i Guds ansikte, är den framtid som
vi alla, och hela världen, har att se fram emot. Eftersom vi lever under
en leende, avspänd, förlåtande och allsmäktig Gud, bör vi slappna av
och le, åtminstone emellanåt, för vad som än har hänt eller kommer
att hända, kommer till sist ’allt bli väl, och allt bli väl, och allt
som finns bli väl’.” (Enligt noten till detta kommer denna tanken från
mystikern Julian av Norwich.) Bertil Lundberg
|