Herren Jesus Kristus har i sitt ”herdabrev” till församlingen i
Smyrna bl.a. orden: ”Se djävulen skall kasta somliga av er i fängelse. Var
trogen intill döden, så skal jag ge dig livets krona!”
Då aposteln Johannes återkom
från Patmos till Efesus, där han tillbringade de sista årtiondena av sitt långa
liv, hade han bland åhörarna också Polykarpus. Denne skulle i sin krafts
dagar bli biskop i Smyrna. Det skedde omkring 110, bara ett drygt årtionde
efter apostelns död. Och denne Polykarpus skulle få gå före sin församling
i prov på trohet in i döden.
Först fick han dock en lång
och välsignad gärning i sin församling. Man ansåg det som den största förmån
att till sin herde ha en av den gamle apostelns egna lärjungar. Man vördade
honom högt också för hans starka kristna karaktär och nit för Guds rike. Då
han blev gammal kunde de unga troende männen t.ex. kappas om förmånen att få
hjälpa honom med att lösa upp skoremmarna, då han skulle gå till vila. Han
hade anseende hos alla. Även hedningarna måste beundra honom.
Och dock kunde dessa gripas
av raseri emot de kristna och sökte under en sådan våg av hat deras ledare
med orden: ”Bort med de gudlösa! Låt oss söka reda på Polykarpus!”
Det var år 155. Smyrnaförsamlingens
herde var nu redan 86 år gammal. Men åldern hade inte tagit modet från honom.
Han ämnade ej fly. Det var endast på vännernas enträgna begäran, som han
dolde sig på en lantgård. Fiendskapen var dock stor. En slav som kände gömstället
blev torterad, tills han bekände hemligheten.
Så kom man för att gripa
den gamle. Och möttes av det största lugn. Polykarpus bad endast att få förrätta
bön, innan man förde bort honom. Bönen blev två timmar lång. Allt inneslöt
han i sin omsorg. En del av förföljarna ångrade nästan, att de gått ut emot
en så vördnadsvärd åldring.
På vägen till domstolen
kom underdomaren Herodes och dennes far åkande i vagn. De tog upp Polykarpus
och sökte med lock och pock få honom att avstå från fasthållandet av
kristendomen. ”Jag ämnar inte göra det!” blev Polykarpus svar.
Lika liten framgång hade
domaren på löparbanan vid sina försök att få den gamle till avfall.
– Svärj vid kejsarens
skyddsande! Ändra din mening och säg: Bort med de gudlösa!
Det Gud gör, då han står
de sina bi och verkar genom dem är ej blott underbart till sitt innehåll. Han
gör det också till sättet dråpligt. Polykarpus såg sig om i amfiteatern,
gjorde en rörelse med handen, suckade, såg upp till himmelen och sade: Ja,
bort med de gudlösa!
– Svärj, så ger jag dig
fri! Förbanna Kristus!
– I åttiosex år har jag
tjänat honom, och han har aldrig gjort mig något ont. Hur skulle jag då
kunna smäda min konung, som har frälst mig?
– Svärj vid kejsarens
skyddsande!
– Du låtsar som om du
inte visste vem jag är. Hör mitt öppna svar. Jag är en kristen.
– Men jag har vilda djur.
– Låt dem komma! Vi omvända
oss inte från det bättre till det sämre.
– Nåväl, jag skall låta
dig förtäras av elden.
– Du hotar med en eld, som
brinner en liten stund och snart slocknar. Du känner inte den eld, som är
beredd åt de ogudaktiga, den tillkommande domens och de eviga straffens eld.
Polykarpus uppfylldes mitt
under detta förhör med stor glädje. Domaren skickade då ut härolden mitt på
löparbanan för att utbasuna, att Polykarpus tre gånger bekänt, att han var
kristen. Den upphetsade folkmassan krävde genast att ett lejon skulle släppas
lös mot honom. Man meddelade då, att djurskådespelen var avslutade för
dagen.
– Bränn honom levande då,
ropade de med en mun och började med stor hast samla ihop ved och ris för bålet.
När de ville spika fast
martyren vid en påle sade han:
– Låt mig vara. Han som
ger mig kraft att uthärda elden, skall också ge mig kraft att stå orörlig på
bålet även utan edra spikar.
Polykarpus bad en innerlig bön.
Bålet antändes. De troende berättar, att ett under inträffade. Elden välvde
sig likt ett segel, som sväller för vinden, och bildade liksom ett valv
omkring martyrens kropp, som nu glödde som guld utan att förtäras. Man stötte
då ett svärd i honom.
Vilken verkan på de kristna
hade då denna händelse? En av dem skriver: Måtte också vi befinnas värdiga
vandra i hans fotspår i Jesu Kristi rike.
Sant är det välkända
ordet: Martyrernas blod är kyrkans bästa utsäde.
Wilhelm Bergling i De
ungas tidning nr 2, 1945-01-20.
*****
Martyren Polykarpus
gick den dagen rakt in i himlens land, men sämre torde det ha gått för
domaren, hans medhjälpare och folkmassan som ville Polykarpus död, ifall de
inte omvände sig efter att ha beskådat hans märkliga död. Men hur är det
med kyrkan idag, finns den samma grundfasta hållningen som Polykarpus hade?
Polykarpus är ett föredöme for oss kristna också idag. Vad som möter alla
människor efter döden är lika aktuellt som det var på Polykarpus tid. Och
det finns vittnen som kan berätta om detta i vår tid också:
Lonnie
Honeycutt har besökt evighetens rike men kom tillbaks för att berätta om
hur det var i himlen liksom Bill
Wiese som gick till helvetet men som genom Guds stora nåd fick en ny chans
och som kan berätta sin upplevelse.
Hemsidor för Lonnie
Honeycutt och Bill Wiese.
Polykarpus hade ingen hemsida men hans brev kan läsas:
Polycarp
to the Philippians.
Martyrdom of Polycarp.
www.tidenstecken.se
|