Jesus som sann Gud i UppenbarelsebokenTill
det mest grundläggande i den kristna tron hör bekännelsen av Jesu
sanna gudom. Vi tror att Jesus är ”sann Gud och sann människa.” Så
bekänner vi i den nicenska trosbekännelsen och så har vi lärt i
katekesen. Men var lär Bibeln att Jesus är sann Gud? Jesus kallas
uttryckligen för ”Gud” på några ställen (Joh. 1:1; 20:28; Heb.
1:8-9; Titus 2:13; 2 Pet 1:1), men Nya testamentet använder också många
andra sätt för att beskriva Jesu gudom. Här skall vi ta fram några
ställen i Uppenbarelseboken som framställer Jesus som sann Gud utan
att explicit kalla honom Gud. Endast
Gud får tillbedjas Uppenbarelseboken
slår tydligt fast att ingen annan än Gud får tillbedjas. Bokens läsare
förmanas å det kraftfullaste att inte delta i avgudadyrkan, tillbedjan
av vilddjuret och dess bild. Och samtidigt finns det i den scen som
framställer den himmelska gudstjänsten, förebilden för alla jordiska
gudstjänster, två personer på den gudomliga tronen, två som
tillbedjes. Är författaren till Uppenbarelseboken inkonsekvent? Endast
Gud får tillbes, men vid närmare eftertanke gör vi ett undantag för
Jesus. Nej. När Lammet tillbedjes innebär det att Jesus är inkluderad
i den gudomliga identiteten, att han delar Israels Guds gudomliga väsende.
Jesus står på den gudomliga sidan av den gräns som skiljer det
skapade från Skaparen. Den
förste och den siste Som
ett eko från Jesaja 44 och 48 stryker Gud själv under vem han är. Det
finns en Gud, bara en som lever i evigheters evigheter och det finns
ingen vid sidan av honom. Jesus
gör anspråk på samma unika ställning som Gud själv i Gamla
Testamentet. Och precis som Gud Fader gör detta anspråk två gånger i
Uppenbarelseboken gör också Jesus det två gånger. I bokens sista
kapitel säger Jesus: ”Jag är A och O, den förste och den siste,
begynnelsen och änden” (22:13). De tre olika fraserna som används av
Gud och Jesus, ”A och O”, ”den förste och den siste”,
”begynnelsen och änden”, kommer här samman. Alla tre utrycker på
olika sätt samma sak. Användningen av dessa uttryck sker också i ett
mönster som både understryker det nära förhållandet mellan Jesus
och Gud och betydelsen av titeln för boken som helhet. Det används först
om Gud (1:8), sedan Jesus (1:17-18) i början av boken, och i samma
ordning Gud (21:6), Jesus (22:13) i slutet av boken. På så sätt sträcker
sig beskrivningen av Gud och Jesus som ”början och slutet” från början
till slutet av Uppenbarelseboken. Jesus kallar sig inte för Gud, men
han använder samma beskrivning av sig själv som Gud gör i GT, och som
grekiska filosofer och samtida judar använder om Gud. Såsom Gud är
evig så är Jesus evig. Jesus delar Guds liv. Gud är den som är och
som var och som kommer (1:8) eller den som lever i evigheters evighet
(4:9, 10), men Jesus är också den levande och lever i evigheternas
evighet (1:18). Jesus är gudomlig. Men han är inte en andra gud vid
sidan av Gud. När titeln den förste och den siste uppträder i GT
kopplas den till den exklusive judiska monoteismen: ”Förutom mig
finns ingen Gud” (Jes. 44:6). Uppenbarelseboken håller fast vid denna
judiska monoteism samtidigt som den använder en gudomlig titel för
Jesus. Det innebär att Jesus inkluderas i det eviga väsende som
Israels Gud är.
Publicerat med tillstånd av Nordisk
Östmission. |